پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
18 مرداد 1400 - 10:25
مروری بر علل و درس‌های قیام اباعبدالله (ع)

سلام ای هلال محرم ...

ماه عزای آل‌الله فرا رسید و دوباره دل‌ها، گرد شمع وجود سالار شهیدان دو عالم و اصحاب و یاران تاریخ‌سازش جمع شده است.
نویسنده :
حامد حسین عسکری
کد خبر : 9605

پایگاه رهنما:

ماه عزای آل‌الله فرا رسید و دوباره دل‌ها، گرد شمع وجود سالار شهیدان دو عالم و اصحاب و یاران تاریخ‌سازش جمع شده است. در کشاکش سختی‌ها و مصایب روزگار که هجوم بلایای عالم‌گیر و بیماری‌های خانمان‌برانداز از یک سو و ناجوانمردی دشمنان بیرونی و نفوذی‌های آنان از سوی دیگر، دل‌هایمان را آزرده و  خسته کرده است، باز هم این مرهم عزای حسینی است که دل‌های مجروح عاشقان را تسلی داده و در میانه اشک و ماتم عزا، درس عزت، غیرت و شجاعت برای یاری دین خدا و خروج از ضلالت را به آنان می‌دهد.

محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر و موسم احیای شعائر الهی، بهانه و فرصتی است تا هم فلسفه و چرایی قیام سالار شهیدان حضرت حسین بن علی (ع) را مرور کنیم و هم در محافل روضه و عزای قافله عشق – که حالا با صد افسوس بخاطر بیماری کرونا مانند قبل امکان‌پذیر نیست –، گوش جان را به شنیدن حقایق نهضت کربلا از زبان حضرت اباعبدالله (ع) زنده کنیم.

  • خونی که دین را احیا کرد

بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره)، ماه محرم و عزای سیدالشهدا (ع) را اینطور توصیف کرده‌اند؛ «محرم ماهی است که عدالت در مقابل ظلم و حق در مقابل باطل قیام کرده و به اثبات رسانده که در طول تاریخ، همیشه حق بر باطل پیروز شده است... محرم ماهی است که به وسیله سید مجاهدان و مظلومان، اسلام زنده شد و از توطئه‏ عناصر فاسد و رژیم بنی امیه که اسلام را تا لب پرتگاه برده بودند، رهایی‏ بخشید». ایشان همچنین با بیان اینکه «این خون سیدالشهداء است که خون‌های همه ملت‌های اسلامی را به جوش می‏آورد» اینطور فرموده‌اند: «محرم ماه نهضت بزرگ سید شهیدان و سرور اولیای خداست که با قیام خود درمقابل طاغوت، تعلیم سازندگی و کوبندگی به بشر داد و راه فنای ظالم و شکستن ‏ستمکار را به فدایی دادن و فدایی شدن دانست و این، خود سرلوحه تعلیمات اسلام ‏است برای ملت‌ها تا آخر روزگار ... با حلول ماه محرم، ماه حماسه و شجاعت و فداکاری آغاز شد. ماهی که خون بر شمشیر پیروز شد. ماهی که قدرت حق، باطل را تا ابد محکوم و داغ باطله، برجبهه ستمکاران و حکومت‌های شیطانی زد. ماهی که به نسل‌ها در طول تاریخ، راه ‏پیروزی بر سرنیزه را آموخت؛ ماهی که شکست ابرقدرت‌ها را در مقابل کلمه حق به ثبت رساند. ماهی که امام مسلمین، راه مبارزه با ستمکاران تاریخ را به ما آموخت».

امام امت همچنین با تاکید بر اینکه «شهادت حضرت سیدالشهدا، مکتب را زنده کرد» این حقیقت را گوشزد کرده‌اند که «زنده نگه داشتن عاشورا، یک مساله بسیار مهم سیاسی عبادی است. گریه کردن بر عزای امام حسین، زنده نگه‏داشتن نهضت و زنده نگه‏داشتن همین ‏معنا که یک جمعیت کمی در مقابل یک امپراطوری بزرگ ایستاد...».

  • وقتی وجدان تاریخ بیدار می‌شود ...

خلف صالح امام امت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز در مقاطع مختلف، به تبیین حقایق نهضت عاشورا پرداخته و ماهیت این قیام تاریخ‌ساز و عبرت‌های آن را برای انسان‌های این روزگار تشریح کرده‌اند.

ایشان با یادآوری این نکته که «یکی از مهمترین امتیازات جامعه شیعه بر دیگر جوامع مسلمان، این است که جامعه شیعه، برخوردار از خاطره عاشوراست» می‌گویند: «در زندگی حسین‌بن‌علی علیه‌السّلام، یک نقطه‌ برجسته، مثل قله‌ای که همه‌ دامنه‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد، وجود دارد و آن عاشورا است» و یادآور می‌شوند که «یکی از بزرگترین نعمت‌ها، نعمت خاطره و یاد حسین‌بن‌علی علیه‌السّلام، یعنی نعمت مجالس عزا، نعمت محرّم ونعمت عاشورا برای جامعه شیعیِ ماست... هیچ وقت نباید امت اسلامی و جامعه‌ی اسلامی، ماجرای عاشورا را به عنوان یک درس، به عنوان یک عبرت، به عنوان یک پرچم هدایت از نظر دور بدارد. قطعاً اسلام، زنده‌ به عاشورا و به حسین‌بن‌علی (علیه‌السّلام) است».  «اگر فداکاری بزرگ حسین‌بن‌علی علیه‌السلام نمی‌بود که این فداکاری، وجدان تاریخ را به کلی متوجه و بیدار کرد در همان قرن اول یا نیمه‌ی قرن دوم هجری، بساط اسلام به کلی برچیده می‌شد... کار امام حسین علیه‌الصّلاه والسّلام در کربلا، با کار جدّ مطهرش حضرت محمد بن عبداللَّه صلی‌اللَّه‌علیه‌وآله‌وسلم در بعثت، قابل تشبیه و مقایسه است. قضیه این است. همان طور که پیغمبر در آن جا، یک تنه با یک دنیا مواجه شد، امام حسین هم در ماجرای کربلا، یک تنه با یک دنیا مواجه بود».

  • عبرت‌های عاشورا

و البته به درس‌ها و عبرت‌های واقعه جانسوز کربلا اشاره کرده و تاکید می‌کنند که «عبرت آن است که انسان نگاه کند و ببیند چطور شد حسین‌بن‌علی علیه‌السّلام - همان کودکی که جلوِ چشم مردم، آن همه مورد تجلیلِ پیغمبر بود و پیغمبر درباره‌ی او فرموده بود: سیّد شباب اهل الجنه؛ سرور جوانان بهشت - بعد از گذشت نیم قرن از زمان پیغمبر، با آن وضعِ فجیع کشته شد؟!... عاشورا پیام‌ها و درس‌هایی دارد. عاشورا درس می‌دهد که برای حفظ دین، باید فداکاری کرد. درس می‌دهد که در راه قرآن، از همه چیز باید گذشت. درس می‌دهد که در میدان نبرد حق و باطل، کوچک و بزرگ، زن و مرد، پیر و جوان، شریف و وضیع و امام و رعیت، با هم در یک صف قرار می‌گیرند».

در این شب‌ها و روزهای عاشورایی و در این زمانه پرآشوب، دوباره درس‌های نهضت عاشورا را با خود مرور کنیم و البته مراقب باشیم که در پرپایی مجالس عزای سالار شهیدان، شور و شعور را با هم همراه کنیم و در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حفاظت از سلامتی عزاداران اباعبدالله (ع)، الگو و سرآمد دیگران باشیم.

ارسال نظرات